26 November 2008

"Finnen" aka hamstring raise

Är en riktigt tung övning om man utför den rätt, det vill säga: No cheat! Den är en riktig mördarövning för baksida lår och sätesmuskulaturen.

Jag brukar använda sittdynan till en latsdragsmaskin, där jag står på knä med vaderna låsta under den höj- och sänkbara lårkudden. Sedan placerar jag en bänk framför, så att jag kan ta emot med händerna, när jag inte orkar hålla emot längre.

Viktigt att tänka på, är att hålla kroppen och framför allt ryggen rak och att försöka stabilisera upp höft och mage så gott det går. I början kommer det vara svårt och tungt om man inte är så stark.

3 comments:

Anonymous said...

Jag tyckte den andra bilden visade rörelsen bättre *lol*

Star Wars.

Hanni's said...

elso: Haha ja visst var den. Typiskt att man inte fick länka. De var snabba att ta bort den rätta bilden.

KATE said...

Åå, tack för tipset! Älskar rumpövningar :D