20 December 2009

James Camerons senaste


Igår såg jag Avatar och mina förväntningar var inställda på nivån av en kass B-film med häftiga effekter.

Läser man en del recensioner av filmen så förstår man ganska omgående att de som sågar filmen inte har spelat ett enda PC-spel what so ever, eller har något till övers för filmer som inte är förankrade i verkligheten fullt ut. Sura kommentarer om typisk amerikansk berättarstil som på något sätt skulle förstöra filmen. Dessa recensenter måste vaknat på fel sida och tolkar in överdrivet mycket i något, som inte har speciellt mycket betydelse för de större budskapen som Cameron har i och med filmen.

Jag blev helt tagen av omgivningen i filmen och extremt sugen på att lira lite strategispel igen (läs Morrowind och liknande). Det är lätt att se var Cameron har fått sin inspiration ifrån. Om vi bortser från vissa klichéer, som man ändå bara noterar och låter falla i glömska nästa nanosekund, för att åter fångas av filmen storslagenhet, så är filmen ett mästerverk i genren som kommer sätta kursen för hur filmer kommer att göras i framtiden.

Jag blev överraskad över att filmen skulle beröra mig så och fick kontrollera känslorna vid några tillfällen. Filmen sågs i 2D och idag vill jag se den igen, synd att 3D inte finns i sta'n.

En rejäl tankeställare för oss alla.

Betyg: 9 /10

2 comments:

Anonymous said...

Jeg så også Avatar nå i helgen. Så den i 3D, og ble imponert over fargebruken og detaljene i filmen. Syns også at "de blå apekattene" hadde noen flotte og definerte kropper =)

By the way, du var ikke alene om å bli rørt av filmen.

Hanni's said...

anonym: Mmm är mkt sugen på att se den på bio igen - enbart för att den var så fängslande och att se den i 3D. =)