19 April 2009

Vanliga glödlampor är på väg bort

"Forskningen om hur människor reagerar på ljusets spektrum ligger däremot i sin linda. Men det har kommit en del rön på senare år.
Nyligen upptäckte forskare i USA att människor har en tredje sorts mottagare i ögat, vid sidan av de tidigare kända stavarna och tapparna. Den fångar upp just det kalla, blå ljuset. Vi kan inte se med den nyupptäckta mottagaren, men den påverkar hur vakna och pigga vi är genom att styra produktionen av sömnhormonet melatonin.
De här upptäckterna öppnar nya möjligheter att styra människors beteende med hjälp av ljuset. Vi kan alltså förvänta oss att ha kallvita, lite blåaktiga LED-lampor på arbetsplatserna om några år, och varmvita, lite rödaktiga när vi ska sitta och mysa i hemmen på kvällarna."
Urklipp från DN.
Hade någon frågat mig för drygt 10 år sedan hade jag kunnat berätta för denne någon att jag blev riktigt trött av att sitta och plugga under en lampa med gult sken. Flyttade jag mig dock närmare ett fönster där det mer kallare dagsljuset kommer in kände jag mig aldrig trött.
Jag kan ju knappast ha varit ensam om att känt så här under tunga pluggtider. Roligt dock att man på senare tid upptäckt det genom forskning, lol!

No comments: