14 September 2008

Hund eller katt?

Hund- eller kattmänniska, vilket är du?

Själv vet jag inte riktigt om jag känner för att klassa mig som det ena eller det andra - jag gillar djur punkt. När jag var yngre hade jag katt (och en del gnagare) under en väldigt kort period men har inte haft en egen hund än.

Det finns något med hundar som jag alltid har tyckt om och skulle jag skaffa en hund skulle det vara för att aktivera både hund och ägare, vilket för min del innebär att använda en brukshund till främst lydnad men även spår och sök kan tänkas bland annat.

När man inte hade så bra koll var man inne på flera olika raser som skiljde sig ganska rejält åt. Fast det tog inte så lång tid att hitta en ras som var det jag sökte efter - rottweilern. Nu suckar säkerligen en del och förstår inte varför alla ska ha en sådan stor och aggressiv hund. Läs på säger jag, and get "in the zone". =)

Vad skulle du välja för hund (eller katt) och varför?


Bild: wikimedia.org

6 comments:

Anonymous said...

Våran vovvs är så långt ifrån "stor och aggressiv" som man kan komma. Vaknade imorse av att hon låg tätt intill, på rygg med alla fyra i luften.. (ser inte klokt ut! )Det är då man skrattar åt folk som påstår att alla rottisar är kamphundar! Säg till om du vill klappa henne någon dag :D

Hanni's said...

camilla: Hehe ja hon är fin hon. De har så mycket roliga saker för sig dem där krabaterna. Jag vill klappa! =)

Anonymous said...

Ja Rottweiler är en utmärkt familjehund, de som säger annat vet inte bättre helt enkelt ;-) Själv funderar jag på att skaffa ny hund till våren och då vill jag ha en Rhodesian ridgeback. Jag gillar deras personlighet...lugn, cool och lite reserverad men ändå en bra familjehund. Den är fin till utseendet med. http://www.breederretriever.com/photopost/data/555/rhodesian_ridgeback_a_pups_.jpg

Hanni's said...

ninni: Hmm har nog missat, har du hund nu? Rhodesian har jag funderat på en del också, men jag har fått för mig att de kan ty sig lite väl mkt till en och samma person (ägaren), vilket jag inte riktigt vet om det är överdrivet fr min sida eller om det verkligen är så. Och visst är dem fina med sin "vetefärg". :) Kakan blev riktigt smarrig den. ;)

Anonymous said...

Stampe och Pricken, kom hem! =)

Hanni's said...

anonym: Hahaha så dum men så sött. lol