14 June 2010

4 veckor - 4 kilon

Ok...nu är det så här...

Jag hade förut 66 kg som skulle bli 60 kg på ca 8 veckor. Det har gått, egentligen, helt enligt plan, men jag har däremot lyckats tappa 1-2 muskler sedan tidigare 2-3 år, mao krävs det nog något kilo till att gå ned än vad jag först hade beräknat. Om jag inte lurar mig själv, vilket iofs inte är omöjligt. Nåja, vi får se om 4 veckor!

Därför tänkte jag göra ett litet test. För mig själv. Jag har alltid gått ned i en takt på ca 0,5 kg per vecka när det beger sig. Nu blir det att dubbla takten - med risk att tappa lite extra muskelmassa, men å andra sidan är jag inte lika känslig för det längre - även om det svider.

Det kommer bli ca 3-4 måltider per dag. Det kommer bli en väldans massa blåbär, broccoli, kvarg, kyckling, lax och grönt te.

Träningen kommer bli:

  • ca 50 min morgonpromenad (inklusive 25 min promenad för att ta mig hem efter jobbet)
  • 45-60 min styrketräning 4-5 dagar i veckan + 60 min kvällspromenad
  • 90-120 min kvällspromenad de dagar jag inte styrketränar.
  • 10-20 min intervallträning de dagar jag inte orkar gå mer än 60 min kvällspromenad

För er som undrar kring kcal-intaget:

  1. Ungefärligt basbehov - 1 500 kcal
  2. 1 kg fett per vecka - ca 7 000 kcal (nej jag har inte räknat fel, 1 kg kroppsfett består nämligen av vävnad, vatten osv. så även om 1 g fett är 9 kcal så blir det ca 7 000 kcal för 1 kg kroppsfett)
  3. Underskott per dag - 1 000 kcal

Eftersom jag sitter still på arslet på mitt jobb, kommer jag att ligga på ca 1 200-1300 kcal i matintag - extremt lågt jag vet, men eftersom jag inte rör mig ngt på dagarna krävs det ett lägre intag. Resterande 700 kcal (1 500-1 200=300 i diff) kommer alltså tas av träningen (promenad ca 200+300 och styrketräning ca 300 i grundupplägget), med en viss marginal på 100 kcal.

2 comments:

Anonymous said...

tufft. före-/efterbild? :)

/la fleur

Hanni said...

blomman: Det kommer om 4 veckor. =P